De kracht van aandacht

Waar gaat je hart als professional sneller van kloppen? Van goed zijn in je vak, van waardering van je klanten. Maar waardering is er in vele vormen.

In complimenten natuurlijk, maar misschien nog wel vaker in onzichtbare vorm: De patiënt die je nooit meer terugziet, simpelweg omdat je het hebt opgelost. De patiënt voor wie het allemaal slecht nieuws was, maar die zich gelukkig prijst dat juist jij er voor hem was. De patiënt die een goede ervaring misschien niet met jou, maar wel met de mensen in zijn omgeving deelt.

Ook in kritische feedback en klachten komt waardering tot uitdrukking. Als mensen de moeite nemen om te reflecteren op je werk, doen ze dat niet alleen voor zichzelf. Ze willen ook dat jij begrijpt wat ze bedoelen, en dat je daar wat mee doet. Een echt probleem heb je pas als ze niét meer op je reageren: als ze zich van je afwenden en met iedereen over je praten. Behalve met jou.

Alle meningen en gedachten die patiënten over jou kunnen hebben, zijn er al. Of je dat nu wilt of niet, ze zingen rond en hebben effect op je reputatie en het vertrouwen van mensen. En of je dat nu wilt of niet, het behouden van je reputatie kost tijd en aandacht. Hoe kun je die aandacht zo geven dat ze optimaal loont, voor je patiënt en voor jou?

Want aandacht, daar draait het om. Als professional weet je met praktische kwesties wel raad. Met het gevoel dat je mensen geeft, maak je het verschil. Het is wat mensen zich het sterkst herinneren en daarmee de basis voor hun gesprek over jou. En het is je krediet voor als er eens iets misgaat of beter kan.

Niet zelden ervaren zorgverleners feedback als als een saai & anoniem rapport, dat in de bureaula verdwijnt en de nadruk legt op het negatieve. De FeedbackRadar reikt je de informatie en middelen aan om van elk soort feedback iets positiefs te maken. Zo wordt feedback een bron van groei en ontwikkeling. Een bron van energie. Voor je klanten en voor jou.