contact tussen arts en patiënt

Klagen of praten...

Wat doe jij met je klacht over de zorg?

Als er iets niet goed gaat, wat helpt dan het beste? Even lekker klagen over de situatie bij anderen? Of wellicht zelfs online je frustraties delen? Of samen in gesprek gaan, hoe moeilijk of spannend ook?

Klacht over de zorg

We weten allemaal (diep in ons hart) heus wel dat het gesprek aangaan de meeste kans van slagen heeft. Dat geldt zeker ook voor moeilijke situaties in de zorg. Maar WAAROM stimuleren we patiënten dan (zelfs met subsidie van de overheid!) om out in the open hun feedback over hun zorgverleners te geven als de zorg niet verlopen is zoals zij dat verwacht hadden?

  • Helpt dat in het verbeteren van de relatie tussen patiënt en zorgverlener? Nee.
  • Geeft het de zorgverlener de mogelijkheid om dingen uit te leggen aan de patiënt? Nee.
  • Helpt het andere patiënten om hun keuze te maken? Wellicht, maar als de feedback online wisselend is, waar moet je dan vanuit gaan?
  • En hoe weet je of de “schuld” altijd bij de zorgverlener ligt?
  • Kan er ook sprake kan zijn van een onredelijke patiënt? Ja.
    klacht over zorginstelling

    Goede zorg in Nederland?

    Natuurlijk wil je als patiënt graag weten waar goede zorg geleverd wordt. Maar mogen we daar in Nederland sowieso niet van uitgaan? En mogen we erop vertrouwen als er echt structureel problemen zijn, dat we in Nederland al een goed systeem hebben staan om dit te onderzoeken?

    Landelijk meldpunt zorg

    Want heb je een klacht over je zorg en kom je er met je zorgverlener niet uit, dan kun je je probleem bespreken met een klachtenfunctionaris of vertrouwenspersoon van je zorgverlener. Kom je er samen nog niet uit dan kun je contact opnemen met het Landelijk Meldpunt Zorg, een onderdeel van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. De inspectie bekijkt de klachten om de zorg te verbeteren en veiliger te maken. Als er veel klachten over dezelfde zorgverlener zijn, gaat de inspectie kijken wat er aan de hand is en start indien nodig een onderzoek.

    Vraag om Feedback

    Soms is het als patiënt niet makkelijk om je verhaal kwijt te kunnen. De zorgverlener is druk, je weet niet precies bij wie je moet zijn en wilt ook niet direct een klacht indienen.

    Dan helpt het als zorgverleners proactief om jouw feedback vragen, bijvoorbeeld met FeedbackRadar. Wij ervaren dat zorgverleners graag om feedback willen vragen. Ze voelen zich eigenaar van de feedback.

    Wanneer je als zorgverlener;

    • mee mag denken over de vragen die gesteld worden;
    • inzicht krijgt in de antwoorden die hun patiënten geven;
    • en de mogelijkheid hebt om met hen in contact te treden als dat nodig is.

    Dat geeft energie en stimuleert de dialoog. Waarvan we allemaal (diep in ons hart) weten dat we daar het verst mee komen.

    Dr. K.G. (Gie) Auw Yang Orthopeed St. Antonius Ziekenhuis
    Bekijk het verhaal van Dr. K.G. (Gie) Auw Yang

    Meer zorginspiratie ontvangen?

    Meld je aan voor de nieuwsbrief van CEO Lab & Feedbackradar.

      Aandacht krijgen voor je verhaal. Dat geeft je patiënt kracht

      Aandacht voor wat er goed gaat. Dat geeft je als zorgverlener kracht

      Aandacht voor wat beter kan. Dat geeft de zorg nog meer kracht

      Aandacht voor het gesprek. Dat geeft je relatie met je patiënt kracht

      DE
      KRACHT
      VAN
      AANDACHT

      Meer zorg inspiratie?

      Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks de nodige zorg inspiratie.