Patiënttevredenheidsonderzoek doen.

5 Vragen die niet mogen ontbreken

Een patiënttevredenheidsonderzoek is super belangrijk. Soms een verplicht nummer. Maar je kunt er zoveel uit halen als je het goed aanpakt. Vanuit CEO Lab willen wij de paarse krokodil vermijden. En dus doen we er alles aan om te zorgen dat je actief aan de slag kunt met de feedback die patiënten geven. Maar dan moet je wel de juiste vragen stellen. 5 Vragen die niet mogen ontbreken in je tevredenheidsonderzoek.

  • Wij, CEO Lab, de makers van Feedbackradar, richten ons op de zorg. Maar het moge duidelijk zijn dat deze tips natuurlijk toe te passen zijn op de meeste tevredenheidsonderzoeken.

1. Rapportcijfer

Vraag om een totaal rapportcijfer, dat geeft gelijk een indicatie. Een indicatie van de betreffende patiënt, maar bij meerdere respondenten krijg je met het gemiddelde een goede eerste indruk hoe het ervoor staat op de afdeling.

2. NPS

De Net Promotor Score (NPS) meet in welke mate een bedrijf of afdeling wordt aanbevolen. Dus vraag bijvoorbeeld:
“Hoe waarschijnlijk is het dat je … aanbeveelt bij vrienden of bekenden?”

3. Compliment!

Een compliment geeft nieuwe energie aan zorgmedewerkers. (Aan iedereen eigenlijk, je voelt je gelijk een beetje beter wanneer je een compliment ontvangt). En wanneer je weet wát er goed gaat, kun je daar ook extra op inzetten.
Maar in een tevredenheidsonderzoek moet je er wel om vragen: “Heeft u een compliment dat u met ons wilt delen?”

4. Verbeterpunt

Andersom werkt het natuurlijk ook. Vraag wat er verbeterd kan worden. Alleen wanneer je weet wat er beter kan, kun je de zorgkwaliteit verbeteren. Wederom het advies om de vraag gewoon zo concreet mogelijk te stellen: “Heeft u een verbeterpunt voor ons?”

5. Contact

“Mogen wij contact met u opnemen n.a.v. uw antwoorden?” Is misschien wel een van de meest cruciale vragen wanneer je actief aan de slag wil gaan met je feedback. Ga in gesprek met de patiënt. Wellicht is de onvrede eenvoudig weg te nemen. Of ontdek je niet alleen wát er niet goed gaat, maar ook hóe het verbeterd kan worden. Daarnaast ervaart de patiënt dat het zin heeft om een vragenlijst in te vullen. En dat er echt iets gedaan wordt met de feedback.

Meer inspiratie?

Meer inspiratie voor je patiënttevredenheidsonderzoek? Lees het blog met 5 tips voor een goede vragenlijst in de zorg. En de 10 voorbeeldvragen uit de praktijk.

Patienttevredenheidsonderzoek

Deze 5 vragen downloaden of delen?

Je ontvangt direct de pdf met de 5 Vragen per e-mail. Voor jezelf, of om door te sturen.

    Aandacht krijgen voor je verhaal. Dat geeft je patiënt kracht

    Aandacht voor wat er goed gaat. Dat geeft je als zorgverlener kracht

    Aandacht voor wat beter kan. Dat geeft de zorg nog meer kracht

    Aandacht voor het gesprek. Dat geeft je relatie met je patiënt kracht

    DE
    KRACHT
    VAN
    AANDACHT

    Meer zorg inspiratie?

    Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks fijne zorg inspiratie.