PREMs vs. Feedbackradar.

PREMs vragenlijsten of zelf je vragenlijst opstellen?

Wat zijn PREMs?

PREM staat voor Patient Reported Experience Measures (PREMs). Heel kort gezegd is een PREM een standaard vragenlijst waarmee in de zorgsector wordt achterhaald hoe de patiënt de zorg ervaart (PREMs). Er zijn PREMs vragenlijsten voor verschillende zorgtypes (bijvoorbeeld medisch specialistische zorg, farmacie en geboortezorg) en aandoeningen.

Rapportages en Benchmarking

Zorgverzekeraars, bestuurders en managers willen inzicht hebben in hoe goed een ziekenhuis, zorgverlener of afdeling is. Daarom steken we in Nederland veel tijd (en geld!) in het ontwikkelen en afnemen van deze gevalideerde vragenlijsten en het vervolgens maken van rapportages (PREMs en PROMs), die laten zien waar de overeenkomsten en verschillen zitten tussen bijvoorbeeld ziekenhuizen en de verschillende specialismen hiervan. Benchmarking noemen we dat.

Gefeliciteerd, een 8! En nu?

Weten we hiermee dan werkelijk hoe het zit? Is de 9 van de SEH inderdaad meer waard dan de 8 van de afdeling Oncologie?  En weten we van wie de feedback komt en op welk moment die patiënt op de afdeling was? Kunnen we contact opnemen met de patiënt als die daar behoefte aan heeft?

Om te vergelijken moet je bij iedere afdeling dezelfde vragen stellen. Maar zijn dat dan de vragen waar iedere afdeling op zit te wachten? Zijn ze specifiek genoeg om zorgverleners te inspireren om met de antwoorden aan de slag te gaan?

De ene afdeling wil bijvoorbeeld weten hoe patiënten denken over de vriendelijkheid van het verpleegkundig personeel, de andere wil patiënten laten meedenken over de verbouwing van hun wachtruimte. En nog een andere afdeling wil weten of de patiënten de arts wel vaak genoeg ziet en of zij hun vragen kwijt kunnen. Standaard vragenlijsten geven hier vaak geen antwoord op.

Zelf vragenlijsten opstellen

Waarom zou je afdelingen niet zelf hun vragen kunnen laten bedenken? Zodat ze de feedback krijgen waar ze echt behoefte aan hebben en er daardoor mee aan de slag gaan.

Als de arts, de administratief medewerker of de voedingsassistent zelf hun vragen hebben bedacht, zou het dan niet praktisch zijn als de feedback van iedere individuele patiënt ook weer bij henzelf terechtkomt, vlak nadat de patiënt op de afdeling geweest is. Zodat zij kunnen lezen hoe hun patiënten van de afgelopen week hun zorg hebben ervaren. Wat mevrouw Verbeek zo prettig vond en wat meneer Pietersen zo tegenviel.
Zodat ze weten waar ze goed in zijn en wat wellicht aandacht nodig heeft. Zodat feedback een gezicht heeft. Zodat feedback impact krijgt.

Wat heeft de laatste rapportage van jouw afdeling opgeleverd?

Tijd om de laatste rapportages even tevoorschijn te halen en na het lezen van dit artikel nog eens opnieuw te bekijken en jezelf af te vragen: welke impact heeft deze rapportage gehad?

Welke impact heeft de laatste rapportage van jouw afdeling gemaakt?

Aandacht krijgen voor je verhaal. Dat geeft je patiënt kracht

Aandacht voor wat er goed gaat. Dat geeft je als zorgverlener kracht

Aandacht voor wat beter kan. Dat geeft de zorg nog meer kracht

Aandacht voor het gesprek. Dat geeft je relatie met je patiënt kracht

DE
KRACHT
VAN
AANDACHT

Meer zorg inspiratie?

Laat je e-mailadres achter en ontvang maandelijks fijne zorg inspiratie.